Selecteer een pagina

Personeelsmeeting: Van dagelijkse sleur naar echte impact!

,
Personeelsmeeting: Van dagelijkse sleur naar echte impact!

‘Hoe maak je van een dagelijkse personeelsmeeting een energieke start van de dag en hoe zorg je dat boodschappen daar écht blijven plakken?’

Dat is de vraag die de afdeling HR/Opleidingen van een grote winkelketen bij InsideStory neerlegde. Iedere dag komen alle medewerkers die die dag op de vloer staan vaste prik bij elkaar. Een van de bedrijfsleiders praat ze kort bij over de belangrijkste zaken. Van omzetcijfers tot nieuwe veiligheidsinstructies of van de laatste acties die vanuit het hoofdkantoor worden aangekondigd tot de beoordeling van klantbeleving door een ‘mystery shopper’.

Een overleg dat iedere dag plaatsvindt is voor ieder bedrijf een recept om al gauw routine te worden. En als je niet uitkijkt zelfs sleur. Om dat voor te zijn, wil het hoger management de bedrijfsleiding tools in handen geven om hun ‘praatje’ iedere ochtend meer impact te geven. Een mooie en uitdagende vraag, op het snijvlak van interne communicatie en storytelling. Want het gaat niet alleen om een scherpe blik op de functie van zo’n bijeenkomst, maar ook om de persoonlijke presentatiekracht van alle bedrijfsleiders.

Samen ontwikkelden we:

  • Een format waarmee de bedrijfsleiders eenvoudig een rode draad door de bijeenkomsten kunnen trekken. Het format helpt ze om niet alleen boodschappen over taken, processen of de organisatie eenduidig terug te laten komen, maar ook om bewust en consequent motiverende rituelen en boodschappen in te bouwen. Alles gericht op het betrekken en activeren van de medewerkers.
  • Een vaardigheidstraining voor de bedrijfsleiders om korte, krachtige power stories te kunnen vinden, vormen en vertellen. Vast onderdeel van iedere bijeenkomst zijn nu microverhalen vol concrete praktijkvoorbeelden van gedrag,  klantbeleving  en motiverende goede voorbeelden.

Waar wij trots op zijn? Een week of zes na de start van dit traject vertelde een van de bedrijfsleiders glimlachend: “Vorige week kwam een van de medewerkers spontaan naar mij toe na de bijeenkomst die ik die ochtend had geleid. ‘Wat fijn, zei ze, ik ga nu met zo lekker veel energie de vloer op na jouw praatje!'”

Ons grootste leerpunt? Hoe moeilijk ook, het loont om vooraf samen met onze opdrachtgever te bepalen hoe we de opbrengsten van zo’n nieuwe aanpak kunnen meten of monitoren. Zo geven we onze opdrachtgevers niet alleen de tools in handen om betrokkenheid te vergroten, maar ook de argumenten om een systematische implementatie op de lange termijn te kunnen verantwoorden en volhouden.

Weten hoe jij ook krachtige interventies met verhalen kan verwerken in je plannen? Neem contact met ons op!

 

Vaardigheden

Gepubliceerd op

07-03-2018

Pin It on Pinterest