Selecteer een pagina

Rode draad: Werken aan vertrouwen in zaken doen met elkaar

Rode draad - Business storytelling - Kernwaarden - why how what - InsideStory

In de zomer van 2017 ging de telefoon bij InsideStory. “Goedemiddag, zei een mannenstem, ik bel namens Stichting Betalingsachterstandenregistratie en wij willen graag een afspraak met  jullie maken.” Alle alarmbellen gingen af bij Wijnand, die de telefoon had opgenomen. Betalingsachterstanden? Wij betalen alles keurig én op tijd. Zakelijk en privé! Het had maar weinig gescheeld, of hij had dit gesprek binnen de minuut afgekapt. “Nee nee, onderbrak de beller, de manier waarop jij nu reageert is precies waarom we jullie bellen. Kunnen jullie ons helpen om goed uit te leggen wie wij zijn, wat wij doen en vooral waarom?”

De oprichter van deze Stichting heeft een grote -en belangrijke- droom; betalingsachterstanden in B2B dienstverlening voorkomen. En áls een achterstand toch ontstaat, op een zo constructief mogelijke manier samen tot een oplossing kunnen komen. Als voormalig ondernemer heeft hij zelf uitgebreide ervaring met de gevolgen van oplopende achterstallige betalingen van debiteuren aan zijn eigen bedrijf. Een ervaring die het idee en de noodzaak achter de stichting wakker hebben geschud. Het doel van de stichting is een toonaangevend register bieden voor en door ondernemend Nederland, waar ondernemers samen kunnen bouwen aan actueel en accuraat inzicht in bestaande betalingsachterstanden. Zodat je een onderbouwde keuze kan maken wie je vertrouwt en met wie je zaken doet. Ook als mede-ondernemers spreekt dit concept ons bijzonder aan!

Samen met Stichting Betalingsachterstandenregistratie creëerden we hun ‘Rode Draad‘; Een korte, verhalende beschrijving van hun doelen, dromen en dienstverlening. Daarvoor zetten we niet de stichting centraal, maar juist wat hun droom de Nederlandse economie kan opleveren: Steeds groter onderling vertrouwen in het Nederlandse economische verkeer. Want dat is goed voor iedereen.

Waar we trots op zijn? Dat we een initiatief mochten steunen waar Nederland beter van wordt. Wij hebben respect voor hun geloof in een positieve oplossing voor een breed maatschappelijk probleem, voor hun jaren keihard werk en hun bereidheid om dat zonder winstoogmerk te doen.

Ons grootste leerpunt? Als storytelling professionals zoeken wij altijd naar persoonlijke verhalen over ervaringen en drijfveren van leiders, medewerkers, klanten of stakeholders. Sommige leiders zijn er helaas nog altijd van overtuigd dat hun persoon er niet toe doet. Dat de organisatie en de doelen voor zich moeten spreken. Als je geen gezicht(en) aan de organisatie kan of wil geven, is de impact van het verhaal veel minder groot en voelt het voor ons als een gemiste kans voor onze opdrachtgever. 

Wil jij ook zo’n krachtige rode draad door jouw verhalen? Neem contact met ons op!

Vaardigheden

Gepubliceerd op

12-03-2018

Pin It on Pinterest