Blog
5 Tips om de impact van online events te vergroten (met storytelling)
Hoe kies je de juiste vorm voor een online event om het effect te bereiken dat je wilt? En hoe gebruik je storytelling om de impact te vergroten? Want uiteindelijk wil je dat er bij mensen iets gebeurt, of het nou offline is of online. Alles wat offline was, is nu online gegaan en je komt er inmiddels niet meer mee weg om de offline-vorm klakkeloos om te zetten naar online. Mensen verwachten ook dat je andere vormen uit de kast trekt, zeker bij grotere events.
Storylistening als instrument in stakeholder management
Hoe zet je verhalen en narratieve technieken in, wanneer je in een netwerk van belangen iets met elkaar wilt bereiken?
Werken aan maatschappelijke impact met een ‘publieke’ corporate story
“Waarom heeft een overheidsorganisatie zo’n reclameachtig verhaal nodig?” Dat vroeg mijn vriendin Eva me laatst, toen ik trots vertelde over de corporate stories van het ministerie van EZK en die van het CIBG die ik afgelopen periode mocht maken. “Er is toch een...
Ik geloof in relaties op het werk
Relaties tussen mensen zijn dé bron van echte beweging en verandering in organisaties. Het werken met verhalen en narratieve technieken in business storytelling geeft je een directe ingang om de relatie tussen mensen en organisatie(doelen) te beïnvloeden. That’s where the magic happens!
Dat moment waarop je opdrachtgever jouw WHY benoemt…
In de energie die loskomt tussen verteller en luisteraar zit een cruciale sleutel naar succesvolle, menselijke organisaties verstopt. Verhalen en narratieve technieken geven leiderschapsteams tools in handen om met ogenschijnlijk minuscule en onbetekenende voorbeelden, grote boodschappen over te brengen. Boodschappen die impact hebben, blijven plakken, effectiever zijn, daadwerkelijk gedrag beïnvloeden en betrokkenheid bouwen! Iedere dag weer, met het hele managementteam. De basis: microverhalen over mensen die dingen doen. In dit blogartikel lees je een voorbeeld uit de praktijk van een van onze opdrachtgevers.
Laat mij maar zien waarom ik jou geld zou geven!
Wat als de opdrachtgever en financier van jouw project of organisatie van je vraagt om storytelling te gebruiken in de aanvraag, de rapportages of de verantwoording? Simpel, dan zorg je dat je storytelling gebruikt!
Maar hoe pak je dat op een echt effectieve manier aan? In dit blog deel ik graag wat van mijn ervaringen met culturele en maatschappelijk gedreven organisaties die dit soort vragen krijgen en geef ik een korte, krachtige checklist met vragen die je jezelf in ieder geval moet stellen als je een effectieve aanpak met storytelling wil neerzetten in zo’n situatie.
Onder de loep: 5 Redenen waarom leiders WEL verhalen willen vertellen (deel 3 van 3)
Verhalen helpen me mens te zijn; verhalen helpen mij oprecht contact te maken; verhalen helpen elkaar echt te begrijpen; verhalen helpen handelingsperspectief te bieden en verhalen helpen mij lef te laten zien… Dit zijn de belangrijkste associaties die leiders noemen op de vraag: Hoe denk jij dat persoonlijke verhalen jou in een zakelijke setting kunnen helpen? In dit blog zoemen in op deze hulp-top-5 uit de praktijk van leiders.
Onder de loep: 5 Redenen waarom leiders GEEN verhalen willen vertellen (deel 2 van 3)
Storytelling kost teveel tijd en moeite; storytelling maakt kwetsbaar; storytelling is een hype; storytelling is een trucje en storytelling is manipulatie… Dit zijn de belangrijkste associaties die leiders noemen op de vraag: Wat houdt je tegen om persoonlijke verhalen te gebruiken in een zakelijke setting? In dit blog nemen we deze weerstand-top-5 uitgebreid voor je onder de loep.
10 Redenen waarom leiders (geen) verhalen willen vertellen (deel 1 van 3)
Wat houdt je tegen om persoonlijke verhalen te gebruiken in een zakelijke setting? Hoe denk je dat persoonlijke verhalen jou daar juist kunnen helpen? In dit blog deel ik de top 10 positieve én negatieve associaties met het woord ‘storytelling’ van leiders die deelnemen aan de trainingen ‘Leiderschap & storytelling – De kracht van je persoonlijke verhaal’ van InsideStory.
Leer luisteren met een grote ‘L’
Verhalen zijn er niet alleen om te vertellen. Verhalen zijn er vooral op om heel goed naar te luisteren. Storylistening kan je elke dag opnieuw helpen om oprecht, open en empathisch te luisteren en zo te leren van de ervaringen van een ander. Of om die ander te helpen zichzelf krachtiger neer te zetten. Een vaardigheid die je als manager, veranderspecialist, communicatieprofessional, coach of als project- of procesbegeleider in je zak moet hebben. Via narratieve vragen kom je tot de kern van het verhaal van een ander en bouw je bewust aan de cruciale ingrediënten voor iedere relatie: begrip, verbinding en betrokkenheid.
Verhalen zenden is (een) zonde
Verhalen zijn empathiemachines. Als je ervoor kiest te vertellen, zet je actief de verbeelding en de fantasie van je luisteraar aan. Samen (her)beleven en delen jullie de ervaring die de hoofdpersoon in het verhaal meemaakt. Als je jouw verhaal enkel en alleen vertelt om een boodschap af te leveren bij die ander om je daarna fluitend om te draaien en weg te lopen, laat je die ander ontevreden én ongehoord achter.
Klein beginnen met verhalen in je organisatie
Kleine verhaalvonkjes die je goed getimed in een organisatie laat ontbranden, starten een vuur dat zich gestaag verspreidt. Hoe slimmer je mensen in je organisatie betrekt die het gebruik van verhalen toejuichen, hoe meer vruchtbare initiatieven zij zelf en samen met jou door de organisatie heen kunnen opstarten.
Valkuil in business storytelling? Vertel nooit een ‘verhaal’ in een zakelijke omgeving (business storytelling)!
De nekslag voor vrijwel ieder verhaal in een zakelijke omgeving is
het label ‘verhaal’ en de aanname dat het vertellen van een verhaal dramatische vormen van vertellen vereist. Noem je verhaal een ervaring of een voorbeeld en vertel zoals je dat in een normaal gesprek ook zou doen.
Vind je eigen verhalen; Een verhalenschatkist van 50 jaar oud karton
In allerlei persoonlijke ervaringen zitten de ingangen naar relevante verhalen verstopt. Je moet ze alleen nog weten te vinden, te verzamelen en te vormen.
Verhalen verbinden mens een systeem
Verhalen die concreet en tastbaar maken wat een bureaucratisch programma kan opleveren helpen om die systeemwereld te verbinden aan de leefwereld van de uiteindelijke begunstigden.
Verhalen geven wij-gevoel: ‘Heimwee naar erbij horen’
Als je een verhaal over een ervaring die grote impact op jou heeft gehad, deelt met een ander, maak je die ander een beetje deel van dat verhaal. Verhalen over angstige of blije momenten, verhalen over momenten waarop het erop of eronder was, verhalen over ruzies, mislukkingen en heldendaden. Verhalen die betekenis aan jouw wereld geven en jou ermee verbinden. Zo werkt het in families, zo werkt het in organisaties. Je moet ze alleen willen vinden. En weer doorvertellen.
Geef eens een verhaal cadeau!
Geef eens een verhaal cadeau
Storytelling maakt het onderhuidse ‘speelbaar’ voor organisaties
Verhalen, storytelling en storylistening geven handelingsperspectief. In dit blog een voorbeeldverhaal uit het theater.