Selecteer een pagina

Klik op de foto voor de corporate story op de website van EZK

 

CORPORATE STORY

Opdrachtgever Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

Hoe klinkt het verhaal van een ministerie dat voorheen vooral gefocust was op de economie van Nederland, maar sinds de start van het huidige kabinet de K van Klimaat erbij heeft gekregen? Het Ministerie staat voor een paar van de grootste transities van deze tijd die onze economie direct raken: Klimaatverandering, energietransitie en wereldwijde digitalisering. De verhaallijn die we samen met de organisatie hebben gevonden en gemaakt vertelt het verhaal waar we met elkaar – ambtenaren, bedrijven én individuele burgers – middenin zitten en waar iedereen (on)gewild een rol in heeft. Een verhaal dat geen antwoorden geeft, maar vooral de vraag centraal zet wat er nu nodig is om nu datgene te doen wat een gezonde economie van morgen nodig heeft. Een verhaal dat aanzet tot gesprek en tot actie. Een grote eer en inspiratie om aan te mogen werken!

“Het raakt me, ik had kippenvel toen ik ernaar keek. Gek eigenlijk, want het is geen verhaal met een hoofdpersoon zoals ik verwachtte te zien. Maar dit verhaal vertelt toch over mij, mijn werk, de dilemma’s die daar vaak in zitten en waarom het belangrijk is dat we blijven zoeken.
(Karin, Beleidsmedewerker EZK)

 

THE NEWSROOM

Opdrachtgever CIBG

In samenwerking met Ric Berretty Experience Concepts

In één super energieke dag maakte het management als redactieteam de uitzending van CIBG Tomorrow; Een sprankelende live uitzending waarin het verhaal van hun organisatie centraal stond. The Newsroom was onderdeel van het programma tijdens twee managementdagen. De rubrieken in de uitzending draaiden dus volledig om inhoudelijke verhalen over strategische doelen, trends, kwaliteiten en obstakels voor de organisatie. Hard werken én hard lachen, met een prachtig resultaat. The Newsroom was in dit geval een stap in het proces van het ontwikkelen van de corporate story. The Newsroom zetten we als concept ook los in voor jaarplan- of heisessies, als teambuilding, en in verandertrajecten.

“In een dag tijd hebben we – ook nog eens op een hele leuke manier – zo ongeveer de inhoud van ons jaarplan gemaakt!”
(Nico, CIBG)

 

WORKSHOP ‘IMPACT HEB JE SAMEN’

Opdrachtgever LSA 

Samenwerking: Studentgroep Instituut voor Interventiekunde

Persoonlijke verhalen delen – toekomstdromen verbeelden – samen concrete ideeen en acties bedenken. In een middag namen we de deelnemers aan deze workshop mee in een creatieve dialoog over ‘impact’. Van gemeente- of Rijksambtenaar tot initiatiefnemer van een buurtproject, allemaal willen we maatschappelijke impact hebben met ons werk. Maar hoe ziet impact er uit voor de een en hoe voor de ander? Hoe meet of verantwoord je dat? Of zit de crux juist in de menselijke verhalen binnen een netwerk van stakeholders die samen doen wat er nodig is voor maximale impact? 

“Fijn georganiseerd, goed programma!”

“Inspirerende middag met veel ruimte voor beelden uit de praktijk en aanknopingspunten voor je eigen initiatief. Een antwoord op de vraag wat impact volgens ons is, heb ik niet, maar wel veel energie om deze vorm van verbinden vast te willen houden.”

“Veel werkvormen die uiteindelijk verrassend uitwerken!”

(Deelnemers workshop)

 

KENNISMIDDAG ‘WERKEN MET VERHALEN’

In corporate communicatie en verandering

Opdrachtgever Dienst Publiek en Communicatie

InsideStory verzorgde in opdracht van de Dienst Publiek en Communicatie (Ministerie van Algemene Zaken) een kennismiddag voor zo’n 100 communicatieprofessionals van de Rijksoverheid. Het thema: Werken met verhalen in corporate communicatie en verandering. Hélène deelde die middag haar visie en ervaringen met het vertalen van theorie naar praktijk. Waarom zijn verhalen zulke krachtige communicatie-instrumenten en hoe kan je ze voor jouw (publieke) doel aan het werk zetten? Wanneer is het werken met storytelling als instrument wel of niet zinvol in communicatievraagstukken? Waarom speelt luisteren net zo’n belangrijke rol als vertellen en hoe kunnen verhalen en narratieve technieken je helpen te leren van wat er leeft?

“Hélène gaf, naast het algemene verhaal over storytelling ook nog leuke tips en trucs en de mini workshops aan het eind waren leuk.”

“Mooie variatie met theorie, praktijkverhalen en cases.”

“Enthousiasmerende spreker, Hélène. Vond het vooral interessant dat ze storytelling als business storytelling aanvliegt; daarmee kun je in externe communicatie van alles. Juist vanuit een zakelijk perspectief iets van de menselijke kant met emotie en gevoel brengen (zonder de zakelijke ‘waarheid’ uit het oog te verliezen), kan een waardevolle dimensie zijn binnen strategie, aanpak en inzet van middelenmix.”

“Goed om live bijgepraat te worden over de ins en outs van storytelling. En goed om daar vervolgens samen mee aan de slag te gaan. Dank!”

(Deelnemers kennismiddag)

 

LEIDERSCHAPSVERHALEN

Opdrachtgever Ministeries EZ, I&M en BZ

Samenwerking: Studentgroep Instituut voor Interventiekunde

InsideStory traint al sinds begin 2016 groepen managers en leidinggevenden van de Rijksoverheid in het vinden, vormen en vertellen van hun leiderschapsverhalen. Want krachtige leiders hebben krachtige verhalen. Ministeries bieden zelf of samen deze training aan aan managers en directeuren die hun eigen leiderschapsvaardigheden willen versterken. Stuk voor stuk zijn de deelnemers op zoek naar manieren om hun publiek en hun teams te inspireren. Vaak gaat het om taaie beleidsonderwerpen of ingewikkelde (re)organisatieboodschappen die moeten blijven plakken. Naast rationele argumenten om te overtuigen, willen ze ook emotioneel kunnen raken en beïnvloeden. Zónder aan authenticiteit te verliezen. Waar ze mee naar huis gaan is een praktisch en krachtig leiderschapsinstrument. Achteraf ontvangen ze een serie van 15 e-mails waarmee ze verhalen op hun radar houden en in hun eigen levens- en werkervaring steeds meer bruikbare verhalen leren ontdekken waar ze stap voor stap hun eigen verhalenrugzak mee kunnen vullen.

“Bedankt! Was geraakt en geïnspireerd door de verhalen en ook veel nuttige tips gekregen.” (Niek, EZ/NIA)

“Veel dank voor de serie van 15 opvolgingsmails over storytelling. Ik heb het als waardevol ervaren om op deze wijze na de training nog een half jaar geprikkeld te worden dit onderwerp ‘in mijn systeem’ te houden.” (Bart, EZ/ACM)

“Ik raad elke leidinggevende aan om zich in deze vaardigheid te trainen.” (Marije, P-Direkt)

 

AMBTENAAR VOOR DE KLAS

IN GESPREK OVER DEMOCRATIE EN MIGRATIE 

Opdrachtgever Ministeries van Binnenlandse Zaken & Justitie en Veiligheid

In samenwerking met ProDemos – Huis voor democratie en rechtstaat

Sinds 2017 begeleiden we een groeiende sprekerspool van bevlogen ambtenaren als ambassadeur voor de Rijksoverheid. Meer dan 100 personen uit alle hoeken van het Rijk, van ministeries tot uitvoeringsorganisaties en penitentiaire inrichtingen verzorgen regelmatig in Den Haag gastlessen bij bij ProDemos. Ze gaan met groepen scholieren in gesprek over het werk van een Rijksambtenaar en hoe de democratie werkt. Want het is en blijft belangrijk om jongeren te laten ervaren hoe het werk van al die ambtenaren hun eigen levens raakt. Uiteraard staan de persoonlijke ervaringen en verhalen van de gastdocenten centraal in de gastlessen. Samen met ProDemos ontwikkelden we bovendien een speciale gastles over Migratie die door collega’s van Justitie & Veiligheid op scholen zelf wordt gegeven. ProDemos ontwikkelde het lesmateriaal en InsideStory trainde de gastdocenten om hun verhalen in de gastles te verwerken.

“Bij ProDemos ontvangen wij regelmatig ambtenaren die een verhaal vertellen over hun werk en de plaats daarvan binnen de democratie aan leerlingen die onze dagprogramma’s bezoeken. Deze ambtenaren worden sinds dit jaar door Hélène getraind. We zijn erg tevreden! De verhalen van de ambtenaren vinden meer aansluiting bij onze doelgroep dan voorheen.” (Niels, Educatie ProDemos)

 

BRAND STORIES INTRAPRENEURS HORTIHEROES

Opdrachtgever Hortiheroes

Samenwerking met TwoGather (Bureau voor neuromarketing)

In een snel veranderende wereld is het van belang dat je zelf niet stil blijft staan. Verandering, vernieuwing en innovatie vragen om anders denken, nieuwe ervaringen en nieuwe mensen om je heen. Dat is wat het HortiHeroes Intrapreneurship Programma biedt voor future leaders uit de Food & Flower industrie. Zij leren een groep van ambitieuze young professionals de skills, tools en mindset om hun bedrijf in één jaar tijd 10 stappen verder te helpen. InsideStory verzorgt al een paar jaar het onderdeel ‘storytelling & brand story’ voor HortiHeroes. In een korte, krachtige workshop gaan de intrapreneurs aan de slag met hun persoonlijke verhaal achter het idee dat ze in de markt willen zetten, het verhaal van hun klant en uiteindelijk hun complete brand story. Prachtig om met deze jonge, bevlogen, wereldverbeteraars te werken!

“Ik had nog beloofd de feedback te delen die de talenten op de training hebben gegeven. In het kort: ze zijn razend enthousiast. En de cijfers liegen er ook niet om: gemiddeld een 8,9 met 3 tienen! Dus je begrijpt dat ik jullie voor volgend jaar weer graag in het programma wil hebben!” (Raffi, HortiHeroes)

MEER TROTS VOLGT…

We hebben de website van InsideStory op dit moment onder handen. Er is meer waar wij bijzonder trots op zijn, die projecten voegen we zeer binnenkort op deze plek toe!

Pin It on Pinterest

Share This