Selecteer een pagina

Wij helpen bouwen aan verhaallijnen waar iedereen zijn rol in voelt

InsideStory wil de kracht van verhalen en storytelling in handen geven van changemakers met hart voor de publieke zaak. We werken met leiders, managementteams, organisatie- en communicatieprofessionals die de mens binnen het systeem centraal zetten. Organisatiekantelaars die niet alleen rationele maar ook emotionele motivatie bij elkaar willen brengen rond maatschappelijke doelen. 

Wij weten hoe je met storytelling en narratieve technieken mensen mobiliseert. We helpen je de verhalen van jouw organisatie om te toveren in een krachtig, strategisch instrument waarmee je mensen vanuit het hart weet te raken en te bewegen en die je in staat stellen te leren van wat er leeft. Zo bouw je aan waardevolle relaties tussen de mensen die uiteindelijk samen het verschil moeten maken.

Let's change the system!

Wie is Hélène Oostdijk?

Communicatie, storytelling en theater. Dat zijn de drie centrale woorden in mijn leven. Ik heb jaren gewerkt voor grote organisaties, met grote ambities en grote woorden. Maar ook met een grote afstand tot de mensen die samen die organisatie maken. In mijn eerste baan merkte ik al dat ik een niet te bedwingen neiging heb om het gat tussen mens en organisatie te dichten. Als ik voel dat mensen langs elkaar heen praten, als collega’s een keuze van de organisatie niet begrijpen, of als een manager in de waan van de dag zijn team uit het oog verliest, wil ik dat oplossen.

Antenne voor communicatie

Zo kwam ik in de communicatie terecht. Ook al ben ik afgestudeerd aan de UvA voor Spaanse Taal- en Letterkunde en Europese Studies. Ik heb van mijn fascinatie mijn vak gemaakt. Maar zelfs met al die kennis en theoretische modellen had ik toch vaak het gevoel dat ik mensen onvoldoende wist te beïnvloeden. Ik wil mensen raken om ze in beweging te krijgen!

Theaterbloed

Ik ben de dochter van een regisseur. Zelf speel en regisseer ik al jaren in het amateurtheater. Ik zoek eigenlijk sinds mijn jeugd al naar impact via het verhaal. Maar al die jaren zag ik communicatie en theater als gescheiden werelden. Ik kon me gewoon niet voorstellen dat mijn intuïtieve manier van kijken en werken als regisseur ooit een plek zou kunnen hebben in een professionele organisatie. Tot ik een aantal jaar geleden verantwoordelijk werd voor een nieuwe tak van sport binnen de organisatie: storytelling.

Kippenvel

Tijdens een workshop die ik nota bene zelf gaf, werd ik overvallen door kippenvel. Een collega vertelde een verhaal over een contractonderhandeling met een leverancier. Een voor mij droog en saai onderwerp. Maar ik merkte dat ik toch met hem mee leefde en dat ik me kon verplaatsen in het dilemma waar hij over vertelde. Een abstract onderwerp kreeg menselijke betekenis en wat hij vertelde over zijn aanpak, maakte dat ik zijn gedrag en dat van de leverancier in zijn verhaal op waarde kon schatten. En niet alleen ik, maar de hele groep. Ik heb toen aan den lijve ervaren wat de theorie over storytelling zegt; verhalen verbinden en zorgen voor actie. Eigenlijk weet ik al heel lang dat er (voor mij) geen krachtiger instrument bestaat dan het verhaal, ik had de zakelijke toepassing ervan alleen nog niet ontdekt. Vanaf dat moment wel.

De organisatie van verhalen

De persoonlijke verhalen die ik intern en extern mocht verzamelen in het kader van corporate storytelling, brachten mij voor het eerst een wezenlijk, emotioneel begrip van het werk van mijn eigen organisatie. Na meer dan 10 jaar. Ik voelde me meer verbonden dan daarvoor en ik ben gaan nadenken over de vraag hoe we in grote organisaties kennelijk zó ver van emotie, empathie en beleving zijn komen te staan. En wat ik kon doen om daar iets aan te veranderen. Het antwoord heb ik gevonden ik in mijn eigen bedrijf InsideStory. Ik mag eindelijk de taal spreken die mij het beste ligt. Samen met Wijnand, die niet alleen mijn zakenpartner is, maar ook mijn man.

Mijn focus

In de eerste 4 jaar bleek mijn werk met verhalen zich meer en meer te focussen op maatschappelijke thema’s en de publieke sector. Mijn fascinatie ligt bij de verhalen die mensen helpen om betekenis te vinden in hun (publieke) werk. Geleefde verhaallijnen waar mensen -intern of extern- een actieve rol in kunnen voelen. Zodat ze positieve energie en richting vinden in meestal complexe en vaak ontmoedigende maatschappelijke uitdagingen. Ik wil helpen mensen te betrekken en te verbinden met organisatiedoelen door in de verhalen van echte mensen weer een bron van kennis, inspiratie en verbinding te zien. En door te laten ervaren hoe belangrijk het is om goed naar de verhaallijnen in en om de organisatie te luisteren. Zodat je hoort waar die elkaar versterken of juist tegenspreken. Maar dan wel met een gedegen, systematische aanpak die ik in de praktijk heb ontdekt en ontwikkeld en die ik ook anderen kan leren. De regisseur in mij zou het niet anders willen.

Kennismaken?

Bel 06 20772285 of mail naar helene@insidestory.nl

Wie is Wijnand van Oene?

Het duurde even voor ik de vinger op de zere plek kon leggen, maar uiteindelijk wist ik het: ik miste mensen. Als professional ben ik opgegroeid in de commerciële arbeidsbemiddeling. Na mijn studie HEAO Commerciële Economie genoot ik van de uitdaging om commerciële doelen en mensen bij elkaar te brengen. In verschillende functies van recruiter tot manager, gaf vooral het menselijke contact met opdrachtgevers en kandidaten mij energie. Maar op een gegeven moment merkte ik echter dat mijn enthousiasme verdwenen was.  

De mens achter de organisatie

Na de crisis had ik hoofdzakelijk nog te maken met het matchen van cv’s en functieprofielen en gingen gesprekken vooral over uurtarieven. Het opbouwen van wezenlijke relaties leek niet meer de bedoeling. Terwijl ik juist geloof en goed ben in het matchen van mensen. Ik wil de mens achter het cv en de mens achter de aanvraag kennen en die vanuit hun eigenheid, talenten en drijfveren koppelen. Ook al noemde ik ze misschien niet zo, ik was gewend om te mogen en willen vragen naar verhalen. Zodat ik die ander écht leer kennen.

Neus dicht en springen

Midden in die zoektocht naar ‘wat nu’ maakte ik kennis met business storytelling door mijn vrouw Hélène. Haar enthousiasme over het werken met verhalen was zo aanstekelijk dat ook ik me in storytelling ging verdiepen en zelf de opleiding tot Chief Storyteller heb afgerond. In eerste instantie puur om mijzelf te inspireren, maar al snel betrapten we ons erop dat we met grote flip-overs aan onze keukentafel de raakvlakken tussen onze oorspronkelijke vakgebieden zaten uit te tekenen. Voor ons allebei gaat ons vak over het verbinden van mensen en organisaties, alleen vanuit net andere invalshoeken. Waarom niet onze krachten bundelen? Dat we kunnen samenwerken wisten we al; als regie-assistent maak ik al enkele jaren samen met haar voorstellingen in het amateurtheater. Dus we zijn gestart en inmiddels genieten we van de opdrachten die we samen of apart vanuit InsideStory mogen doen.

Mijn focus

In 2015 startte Hélène met InsideStory. Vanuit mijn HRM-achtergrond voeg ik mijn kennis en ervaring toe. Bemensingsvraagstukken zijn meestal onlosmakelijk verbonden met de organisatie-uitdagingen waar jij voor staat. Hélène en ik zoeken dus altijd naar de juiste combinatie van kennis, ervaring en vaardigheden om jou het passende antwoord op je vraag te kunnen geven. Ben jij HRM-professional? Kijk dan ook eens op CareerStories. Met dit label richten we ons zich specifiek op de vraagstukken waar jij mee bezig bent. Sinds 2018 is CareerStories ‘powered by’ InsideStory onderdeel van ons bedrijf waar ik het gezicht van ben.

Eens praten?

Bel 06 53550576 of mail naar wijnand@insidestory.nl 

Beide zijn wij onderdeel van de Storytelling Clan. Alle clanleden zijn afgestudeerd als chief storyteller aan de Storytelling Academy. De Storytelling Clan is een groep gecertificeerde, ervaren storytellers. Wij verstaan de kunst om verhalen op praktische en inspirerende wijze in te zetten voor uiteenlopende vraagstukken. Voor iedere vraag ontwikkelen wij een professioneel en inspirerend aanbod op maat.

Team²

Met onze communicatie- en HR-achtergrond werken wij zelf vooral vanuit de principes van (corporate) storytelling en appreciative inquiry (waarderend onderzoeken en ontwikkelen). Steeds vaker zoeken we samenwerking met een scala aan specialisten die onze aanpak nog krachtiger maken, zoals veranderkundigen, organisatie-antropologen, maar ook serious game/experience designers en theatermakers. Want verhalen laten zich op tal van manieren vertellen, verbeelden en beleven!

Samenwerken met InsideStory?

Ben je nieuwsgierig geworden naar InsideStory, naar ons en naar mogelijke samenwerking? Mooi, wij zijn net zo nieuwsgierig! We horen graag waar je naar op zoek bent en hoe wij jou kunnen aanvullen. We zijn, hoe kan het ook anders, altijd op zoek naar een goed verhaal.

Werknemer, zelfstandige of bureau? Neem eens contact op! Wij werken graag samen met andere partijen en bouwen aan een krachtig partnernetwerk om samen mooie opdrachten mee uit te voeren.

Stuur een mail naar wijnand@insidestory.nl

 

Ga naar de blogpagina

Pin It on Pinterest

Share This