Selecteer een pagina

Door: Hélène

Al ruim anderhalf jaar staat dit plaatje op slide 3 van de presentatie die ik gebruik in trainingen Leiderschap & Storytelling: De kracht van je persoonlijke verhaal:10 Redenen waarom leiders (geen) verhalen willen vertellen - Business storytelling voor leidersMet erboven in grote, rode letters:

GOOI HET ER MAAR UIT!

Bij de start van zo’n trainingsdag daag ik de groep uit om in 10 minuten tijd zo veel mogelijk van hun positieve en negatieve associaties met het woord storytelling te delen. Ik schrijf ze op een flip over. Rood voor negatief, groen voor positief. En geloof me, associaties zijn er genoeg. Ik heb het geluk meestal te mogen werken met leiders die er zelf voor gekozen hebben zich een dag lang onder te dompelen in het oefenen met hun van eigen verhalen. En toch hebben veel van hen ook belangrijke vraagtekens.

Bereiken, raken en bewegen

Wat hoop je uit het gebruik van verhalen te halen? Wat houdt je tegen? Het zijn relevante vragen voor iedereen die in persoonlijke verhalen een sleutel zoekt naar de harten, de motivatie en de verbondenheid van zijn of haar mensen. Of je nu leidinggevende, manager, projectleider, CEO of ‘gewoon’ coördinator of adviseur bent. Je wil anderen bereiken, raken, overtuigen en in beweging brengen.

Trends in de reacties

In die 1,5 jaar ben ik ruim 20 van dit soort leiderschapstrainingen voor zowel publieke als commerciële organisaties verder. Even zoveel flip overs vol rode en groene krabbels heb ik verzameld en bewaard.  Twee weken geleden besloot ik eens te kijken of er een rode draad door de reacties te vinden is. Nou reken maar!

Voor mijn collega story-professionals heeft het een waarschijnlijk herkenbaar rijtje -soms hardnekkige- beelden opgeleverd. Ben jij een lezer die vanuit een leidinggevende of coördinerende rol je afvraagt of je ook iets met persoonlijke verhalen zou moeten? Dan wil ik dit graag tegen je zeggen: Kijk maar eens of je jouw eigen gedachten herkent. Heb jij je al eens aan een persoonlijk verhaal in een zakelijke setting gewaagd om daar jouw boodschap in te verpakken?

Mini-serie van 3 blogs

In dit blog deel ik eerst simpelweg de rode draad die ik heb gevonden door de tientallen reacties. In een volgend blog zoom ik in op de min-kant en deel ik mijn visie en ervaringen. In het derde en laatste blog uit deze mini-serie doe ik hetzelfde voor de plus-kant. Eén ding zal ik vast verklappen: Alle beelden hebben een kern van waarheid. En de negatieve kúnnen waarheid worden, als mensen respectloos of met de beste bedoelingen maar onwetend omspringen met de delicate grondstoffen die verhalen hun kracht geven. Een kleine serie vol inzichten uit de praktijk dus en mijn visie op business storytelling voor leiders.

Over twee weken ga ik in op de negatieve beelden en mijn visie daarop:

De WEERSTAND top 5 –

Wat houdt je tegen om persoonlijke verhalen te gebruiken in een zakelijke setting?

  1. Verhalen kosten teveel tijd en moeite
  2. Verhalen maken kwetsbaar
  3. Storytelling is een hype
  4. Storytelling is een trucje
  5. Storytelling is manipulatie

Zodat ik weer twee weken later dit mini-serietje kan eindigen met de positieve beelden die ik tegenkom. En natuurlijk met mijn inzichten uit de praktijk:

De HULP top 5 –

Hoe denk je dat persoonlijke verhalen in een zakelijke setting jou kunnen helpen?

  1. Verhalen helpen me mens te zijn
  2. Verhalen helpen mij oprecht contact te maken
  3. Verhalen helpen een ander om mij echt te begrijpen (en vice versa)
  4. Verhalen helpen mij handelingsperspectief te bieden
  5. Verhalen helpen mij lef te laten zien

Lees je mee? En deel je dan ook jouw associaties en ervaringen? Die neem ik op mijn beurt dan maar wat graag weer mee naar een volgende groep cursisten.

Deze blogserie volgen? Schrijf je in!

DOWNLOAD NU!

.

Jouw eigen verhaalkaart

Bouwstenen en opbouw van een goed verhaal

Tips om verhalen te vinden

 

Abonneer je op onze blogartikelen en ontvang direct de downloadlink in je e-mail

Hartelijk dank! Check je e-mail om de inschrijving te bevestigen.

Pin It on Pinterest

Share This