Selecteer een pagina

Rode draad: Missie, visie, why, how, what én kernwaarden voor ambitieus IT-bedrijf

Storytelling canvas rode draad missie visie kernwaarden

Soms ontbreekt de kapstok om verhalen aan op te kunnen hangen, of aan te kunnen spiegelen. Dan constateert een organisatie zelf dat de directie de ambities en de koers misschien zelf wel heel duidelijk voor ogen heeft, maar dat ze de medewerkers daar nog onvoldoende in hebben kunnen meenemen. En als dat zo is, blijven de resultaten waarschijnlijk achter. Want als medewerkers, van marketeer tot softwareontwikkelaar, eigenlijk niet scherp hebben wat de ambities van het bedrijf zijn, kunnen ze hun acties ook niet goed richten op het bijdragen daaraan.  De vraag aan InsideStory was om te helpen bij het formuleren van hun visie, hun ‘why’ en kernwaarden, zodat ze daarna al het werk door alle lagen van de organisatie heen daar op konden gaan richten.

Storylistening om de missie en visie scherp te krijgen

In een aantal individuele interviews met de managers van het bedrijf haalden we anekdotes en ervaringen naar boven over persoonlijke en professionele drijfveren. Die verhalen waren onze grondstof om in drie sessies met het managementteam aan de slag te gaan.

We begonnen met het ophalen van de geschiedenis van het bedrijf. We verzamelden met elkaar de grootste kansen die ze zagen in hun markt. We sparden met ze over de rol die zij in de toekomst willen spelen richting hun klanten en we daagden ze uit om hun belangrijkste ‘waarom’ hardop uit te spreken. Het moment waarop iedereen wat rechter op in zijn stoel ging zitten en de ogen begonnen te glimmen, was het moment waarop wij wisten dat we goed zaten.

In de sessies die volgden confronteerden wij het managementteam met conceptversies van de missie/visie, de why/how/what en de kernwaarden die wij uit hun verhalen en reacties hadden gedestilleerd. In de derde sessie kregen we de handen enthousiast op elkaar en konden we de teksten definitief aan de organisatie overdragen. Uiteraard vergezeld door een gedegen advies hoe ze vanaf dat moment eigenlijk pas echt aan de slag kunnen gaan om hun visie leven in te blazen in hun werk. Hun verhalen en ervaringen zijn de input geweest voor ‘formele’ teksten op papier, maar het zijn de verhalen die medewerkers en managers zelf vanaf nu over hun ervaringen vertellen, delen en creëren die de nieuwe visie realiteit kunnen maken.

Wil jij ook een krachtige rode draad door jouw verhalen? Neem contact met ons op!

Vaardigheden

Gepubliceerd op

31-05-2017

Pin It on Pinterest