Workshop narratieve gesprekstechnieken
Workshop narratieve gesprekstechnieken
Aan de slag met narratieve technieken
Narratieve gesprekstechnieken, wat zijn dat eigenlijk? En hoe pas je ze toe in je dagelijks werk? We laten je ervaren hoe je in een zakelijk gesprek een ander kan prikkelen om zijn of haar ervaringen te delen in de vorm van een verhaal en wanneer dat waardevol is om te doen. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je zelf weten hoe je doelgericht verhalen vertelt en je moet weten hoe je luistert naar wat verhalen je te vertellen hebben.
Storytelling en storylistening als 21st century softskill
Het kunnen oproepen en luisteren naar verhalen is een vaardigheid die je als leider, veranderspecialist, communicatieprofessional of als project- of procesbegeleiders in je zak moet hebben. In gesprekken en sessies wil je mensen echt laten uitspreken waar het op voor hun op staat. Je wil de onderstroom aan gevoelens boven water halen. Verhalen helpen je om niet te blijven hangen in een uitwisseling van meningen en argumenten, maar om echt een gedeeld beeld met elkaar te creëren die die onderstroom zichtbaar maken.
Laat verhalen de onderstroom boven water halen
Verhalen zijn betekenisdragers. Ze helpen je om uit de onpersoonlijke ‘systeemtaal’ te stappen waar organisaties zo aan gewend zijn geraakt. Ze verbinden de systeemwereld van de organisatie met de leefwereld van mensen van vlees en bloed . In praktische oefeningen ervaar je hoe het is om anderen ‘op verhaal te laten komen’, welke waardevolle inzichten dat op kan leveren en hoe je in een verhaaldialoog het ene verhaal met het andere kan aantikken.
De aanpak in de workshop is gebaseerd op narratieve technieken. Het gaat nu alleen niet om je te leren hoe je verhalen kan vertellen om een krachtig punt mee te maken. We laten je proeven aan manieren waarop je iedere dag gesprekken aan kan gaan waarin echte wederzijdse verbinding en begrip ontstaat.
InsideStory verzorgde een training narratieve gesprekstechnieken voor de 60 begeleiders van scholierenprogramma’s bij ProDemos. Deze begeleiders ontvangen regelmatig een gastspreker in de klas – maar hoe zorg je dat de spreker in een half uurtje écht de groep weet te raken? De training werd zeer enthousiast ontvangen en gaf de deelnemers concrete handvaten om een spreker respectvol te sturen naar concreet en waardevol contact met de groep.
Ga naar de blogpagina